95/100 24.10.2021 Wizz Air Kyiv City Marathon
Ilmoittauduin Kiovan maratonille ensimmäisen kerran lähes
kaksi vuotta sitten. Samalla maksoin Ukrainan lentoyhtiön suorat lennot ja tein
hotellivarauksen.
Keväällä 2020 syksyn maratonia siirrettiin viikolla eteenpäin, joten lentoja piti rahaa vastaan hieman säätää. Koronan takia syksyn 2020 maraton sitten peruttiin ja lopulta myös lentoyhtiö perui lennot. Hain palautusta maksuista ja muutaman kuukauden jälkeen rahat tulivat luottokortille. 2020 ilmoittautumisen sai siirtää vuodelle 2021 ja kun päivämäärä vahvistettiin, hankin uudet suorat lennot neljän yön matkalle alkuvuodesta 2021. Kesällä lentoyhtiö kuitenkin perui lennot. Taas hakemus maksuista tuotti tuloksen ja rahaa palautui luottokortille oikea määrä.
Tässä vaiheessa teki mieli antaa Kiovan maratonin olla. Googlaus tuotti kuitenkin halvat Lufthansan lennot Frankfurtin kautta ja niinpä juoksukaveri Juhan kanssa päätettiin yrittää vielä kerran. Syksyn tullen tutkisteltiin Ukrainan korona-tilannetta ja selvitettiin mitä vaatimuksia maahantuloon on. Kysymyksiin maratonin toteutumisesta saimme aina myöntävän vastauksen. Lokakuun puolivälissä aloimme jo uskoa, että matka syntyy ja maraton odottaa juoksemista. Maahantuloon riittäisi koronapassi ja matkavakuutus, jossa mainitaan vakuutuksen kattavan myös koronataudin hoidon.
Tapasimme Juhan kanssa aamuyöstä perjantaina 22.10. lentokentällä ja pakkauduimme täyteen Airbus 320 koneeseen käsimatkatavat ja maskit mukana. Vaihto Frankfurtissa yhtä täyteen koneeseen vei meidät Boryspilin lentokentälle, jossa hotellin lähettämä autonkuljettaja odotteli nimilapun kanssa. Matka kentältä on noin 45 km ja se sujui vajaassa tunnissa aurinkoisessa säässä. Ylitimme mahtavan Dnepr-joen ja saavuimme miljoonakaupunkiin. Huoneen haltuunoton jälkeen kävelemme vartin matkan lähtö- ja maalialueelle sekä edelleen läheiselle Maidanin itsenäisyysaukiolle. Aikaisen illallisen jälkeen nukkumaan edellisen yön univelat pois.
Aamulla ihastelemme 15. kerroksen aamiaisravintolassa
huimia, aurinkoisia maisemia ja suunnittelemme numerolappujen hakemista. Se
onkin lauantaipäivän tärkein tehtävä. Urheilukeskus on kymmenen kilometrin
päässä, joten päätämme tutustua samalla metroon. Isossa kaupungissa on pitkät
etäisyydet ja niinpä metroasemalle piti kävellä hyvän matkaa. Ne on lisäksi
merkitty melko vaatimattomalla vihreällä M-kirjaimella. Kysymme oven suussa
apua lipun ostoon ja saamme paikallisen naisoletetun henkilön ohjaamaan meidät
sisälle rakennukseen, auttamaan lipun ostossa ja opastamaan oikeaan junaan.
Sillä ajelemme hyvän tovin lähes linjan päähän asti ja nousemme maanpinnalle.
Ja taas turvaudutaan avuliaisiin ukrainalaisiin. Pitkän kävelyn tuloksena
löydämme maraton-expon.
Numeroiden saannissa on hieman säätöä koska meidän
ilmoittautuminen oli siirretty vuodelta 2020. Saamme kuitenkin apua ja lopulta
myös omilla nimillä varustetut numerolaput. Päivän tärkein tehtävä tuli
suoritetuksi ja palasimme takaisin keskustaan.
Tutkimme yhtenä lenkkinä juostavaa reittiä ja ihmettelemme sen korkeuskäyrää. Dnepr-joki on noin 100m merenpinnasta ja lähtö sekä maali ovat noin 200m merenpinnasta. Ensimmäinen 10 kilometriä on mäkinen jonka jälkeen seuraavat 27 km on lähes tasaista joenpinnan tasalla olevaa reittiä. Kokonaisnousuksi reittikartta ilmoittaa 669 m. Tämä on paljon ja samalla hieman epäilyttää josko englanninkielisellä sivulla olisi käytetty jalkoja eikä metrejä. Asia ei selviä, eikä vaikuta juoksupäätökseen. Pasta-ateria illalla ja kello soimaan aamukuudelta. Lähtö on kello 9:00 ja aikavyöhyke on sama kuin Suomessa.
Metsäreitti on noin viisi kilometriä ja se päättyy viimeiseen joen ylitykseen. Dnepr-joki on mahtavan leveä ja kaikki sillat ovat pitkiä ja korkeita, mutta nyt ylitettävä on, jos mahdollista, vielä korkeampi ja kaksi kilometriä pitkä. Kun nousen sillalle, tunnen kovan sivutuulen voiman ja hetken päästä alkaa sataa isoja, kylmiä pisaroita. Numerolappu lepattaa niin, että pelkään sen lentävän jokeen. Pitelen sitä vuorotellen molemmilla käsillä. Vedän itseni kyyryyn jatkaen juoksua ja yritän löytää edellä menevistä tuulensuojaa. Muutamilla juoksijoilla on kevyesti vaatetta ja heidän matkantekonsa näyttää varmaankin siltä miltä se heistä tuntuu. Saavutan viimein sillan kaupungin puoleisen pään ja reitti laskeutuu sillan alle ja jatkaa joen rantaa myötävirtaan. Siellä tuuli heikkenee ja on myötäinen. Lisäksi sade lakkaa ja kadut alkavat kuivua.
Reitti kääntyy 36 kilometrin jälkeen kohti kaupungin
keskustaa ja samalla alkaa lähes maaliin asti oleva ylämäki. Nousua siinä on
yhteensä se sata metriä. Katson kilometriaikoja ja ne ovat viiden ja puolen
minuutin luokkaa. Olen vielä neljän tunnin aikataulussa, mutta puskuriaikaa ei
juuri ole. Jatkan juoksemista enkä vilkuile kelloa ja sallin itseni kävellä
jyrkimmät kohdat. Päätän että tarkistan aikatilanteen 39 kilometrin kohdalla.
Jos minulla on 3,2 kilometrin loppumatkaan käytössä 20 minuuttia, niin yritän
neljän tunnin alitusta. Jos vähemmän, niin lopetan itseni kiusaamisen ja
nautiskelen viimeiset kilometrit.
Nousun keskellä näen 39 km kohdan tulevan ja tarkistan ajan
joka on 3:39. Eli minulla on 21 minuuttia neljään tuntiin. En osaa sanoa olenko
asiasta hyvilläni vai pahoillani. Mutta päätös pitää ja jatkan juoksemista
kävellen vain lyhyen jyrkän kohdan. Ohitan viimeisen huoltopisteen ja yritän
arvioida mistä päin maalialueelle tulisin ja olisiko siellä vielä pitkä
maalisuora. Heti 42 kilometrin paalun jälkeen reitti kääntyy jyrkästi
vasemmalle ja maali on heti edessä. Pysäytän kellon ja näen että neljä tuntia
alittui. Tuntuu kylmältä ja lämpöviitta on tarpeen, kun kävelen hitaasti
eteenpäin kohti mitalia, ruokaa ja juomaa. Vaihdan paidat ja lisään takin mutta
kengät, sukat ja housut jäävät märiksi. En jää odottamaan Juhaa, vaan suuntaan
hotelliin kuumaan suihkuun. Juhakin tulee pian ja on juossut hyvään aikaan
4:35:35. Oma nettoaikani on 3:57:28. Niin, se nousu. Suunnon kellon mukaan
reitillä on nousua noin 290 metriä. Levillä se oli kahdella kierroksella
yhteensä 320 m.
Hyvä stoori, jossa paljon tuttua ;-)
VastaaPoista